Hvor får vi drikkevand fra i fremtiden, hvilke energikilder kan vi vælge imellem, og hvem fjerner vores affald? Er det private aktører eller en central og kollektiv forsyningsstyrelse? Og hvad betyder det for pris og grøn omstilling? Det er nogle af de spørgsmål, en ny rapport fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører tager under behandling.
Rapporten opstiller fire fremtidsscenarier for en af landets vigtigste sektorer, nemlig forsyningssektoren. Sektoren omsætter årligt for 92 mia. kr., beskæftiger 22.000 medarbejdere og står for 14% af Danmarks eksport. Men det er også en sektor, hvor investeringerne er langsigtede, og hvor vi skal leve længe med de beslutninger, vi træffer i dag.
”Derfor er der et stort behov for at skabe debat om fremtidens forsyning. Målet med vores uvildige rapport er at gøre det muligt at forstå konsekvenser af de politiske beslutninger, der skal tages på området,” siger Henrik Garver, adm. direktør, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI.
For et år siden fremlagde Venstre-regeringen den hidtil første samlede strategi for forsyningssektoren. Her stillede energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt en effektiviseringsgevinst på 5,9 mia. kr. i udsigt som følge af øget privatisering. Det potentiale er FRI enig i, men FRI efterspørger en mere ambitiøs retning end blot ”effektivisering” som et mål i sig selv:
”Vi mangler et klart billede af, hvilken forsyningssektor regeringen ønsker. Vi savner en vision. Selvom vi ser det som naturligt, at langt større dele af sektoren skal underlægges en markedslogik, så vil vi advare imod at opgive den stramme regulering af de naturlige monopoler for hurtigt. Det risikerer at gå ud over den grønne omstilling og at give store tab pga. forspildte investeringer. Ambitionen med vores arbejde er at sikre en retning, og at kende konsekvenserne af vores valg,” siger Henrik Garver.
Nødvendigt at bryde traditionelle monopoler
Rådgivende ingeniørvirksomheder er ikke direkte part i forsyningssektoren, men de har stor viden om sektorens struktur, udfordringer og muligheder. Rapportens fire scenarier beskriver mulige retninger, der alle tager udgangspunkt i megatrends som klimaforandringer, ny teknologi og urbanisering, og de fordele og ulemper der ligger i disse. FRI peger ikke på ét af de fire som det rigtige for, hvordan sektoren bør se ud i 2035, men peger på en kombination af elementer fra flere scenarier som det ideelle.
FRI vurderer, at vi skal forberede os på et opgør med de traditionelle monopoler og silo-strukturen for at skabe øget effektivitet, vi skal styrke konkurrencen og markedsdannelsen og dermed sikre en garanti for fortsat forsyning til alle (hvilket ikke er en selvfølge i et privatiseret marked). For FRI er det centralt, at vi får styrket konkurrencen mellem forsyninger, at det sker med afsæt i nye teknologiske muligheder, og at det samtidig understøtter en fortsat bæredygtig omstilling til gavn for både danskere og eksportvirksomhed. Desuden vil det føre til billigere leverancer for danske husstande og virksomheder.
”Denne transformation af sektoren kræver en nænsom og rettidig statslig regulering. Alle typer forsyning skal ikke behandles ens, men der skal stilles minimumskrav til private aktører om f.eks. vandkvalitet, miljø og levering. På den måde kan vi få en effektiv sektor, der indfrier forventningerne til et moderne samfund fra borgere, virksomheder og Danmark,” siger Henrik Garver.
Rådgivende Ingeniører kan agere i alle scenarier, og generelt ser FRI optimistisk på mulighederne for at nå målsætningen om, at Danmark i 2050 er CO2-neutralt.
Kontakt
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI: Adm. direktør Henrik Garver 3525 3742 eller hg@frinet.dk
Fakta
Nøgletal for den danske forsyningssektor[1]
1 Kilde: Rapport: Fire scenarier for fremtidens forsyning, Foreningen af Rådgivende Ingeniører