Debat: “Handel­s­af­talen med Sydame­rika er vigtig for Danmark”

Anne H. Steffensen, Adm. direktør, Danske Rederier, Henrik Garver, Adm. direktør, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Morten Boje Hviid, Adm. direktør, Landbrug & Fødevarer, Brian Mikkelsen, Adm. direktør, Dansk Erhverv, Jakob Brandt, Adm. direktør, SMV Danmark, Thomas Bustrup, Viceadm. direktør, Dansk Industri. 

Den seneste tid har været en blandet fornøjelse, når det kommer til at lande nye EU-handelsaftaler. I en tid, hvor geopolitikkens genkomst er på alles læber, og hvor vi i EU har brug for at forstærke alle de fællesskaber, vi kan, er international samhandel et vigtigt kort.

Derfor er enigheden om handelsaftalen mellem Mercosur-landene (Brasilien, Argentina, Uruguay og Paraguay) og EU-Kommissionen i begyndelsen af december også vigtig.

Med aftalen udfases toldsatser for de fleste varer, og danske og europæiske virksomheder får dermed adgang til et marked med 273 mio. forbrugere, og verdens sjettestørste økonomiske blok. I 2023 var den samlede danske eksport til landene på 30 mia. kr. Så forbindelsen er der, og den er varm.

Tilløbet til aftalen har været ualmindeligt langt – 25 års forhandlinger er det blevet til. Nu ligger bolden på EU’s banehalvdel, hvor medlemslandene og Europa-Parlamentet skal godkende aftalen.

Men aftalen har allerede vakt vrede i visse dele af EU – især i Frankrig og i Polen har modstanden været tydelig. Og selvom aftalen ikke er perfekt og vil give udfordringer for visse erhvervssektorer i EU og Danmark, så er det vigtigt, at vi står i samlet flok bag EU’s aktive handelspolitik.

Godt nyt for Danmark

En handelsaftale med de fire sydamerikanske lande er nemlig generelt godt nyt for Danmark, danske eksportarbejdspladser og -virksomheder. Grøn teknologi, medicin, udvalgte landbrugs- og fødevarer og søfart er blot nogle af de sektorer, der vil få gavn af en handelsaftale med Mercosur-landene.

Der udestår fortsat et stort arbejde med at udmønte handelsaftalen i reel markedsadgang for alle erhvervssektorer, men et skøn lyder på, at eksporten kan vokse med 2,5 mia. kr. som følge af aftalen. Og aftalen kan bruges som et videre afsæt for dansk erhvervsliv, i samhandlen med resten af det sydamerikanske kontinent.

Danmark har store interesser i en ambitiøs og progressiv europæisk handelspolitik - og vi skal ikke smide vores idealer ud med badevandet. 

Aftalen med Mercosur-landene har stor signalværdi i den forstand, at det ville se sløjt ud, hvis EU ikke kan komme i mål med en aftale efter 25 år med lande, som vi generelt har et stort værdifællesskab med. Hvordan vil det så gå med de lande, som vi ikke er på bølgelængde med?

Danmark har store interesser i en ambitiøs og progressiv europæisk handelspolitik – og vi skal ikke smide vores idealer ud med badevandet. Handelspolitik fører til øget og mere smidig handel med vores partnere rundt omkring i verden.

I skrivende stund har EU gennemført mere end 40 handelsaftaler globalt. Det er først og fremmest vigtigt, at regeringen fortsat arbejder for, at det tal stiger – og at kvaliteten af aftalerne fortsat er høj, når det kommer til bæredygtighed og arbejdstagerrettigheder.

Men det er først og fremmest vigtigt, at regeringen arbejder for, at vi kan få handelsaftalerne i hus. For det har sjældent været vigtigere for EU – og for Danmark – at sende et signal om styrke og fællesskab, end det er i dag.

Det er på mange måder en usikker verden lige nu. Historisk set har handelsaftaler på tværs af landegrænser og kontinenter bidraget til en øget stabilitet. Også i dette lys og med de aktuelle geopolitiske spændinger i verden er det vigtigt, at EU og de fire lande i Sydamerika kan give hinanden et solidt håndtryk med en handelsaftale.

Læs flere debatindlæg

Debat: Hvor der er vilje, er der en vej
Debat: Hvor der er vilje, er der en vej
Danmarks veje har brug for vores opmærksomhed. Og de har først og fremmest brug for, at nogen lægger en plan. Både for, hvordan vi får standarden på vejene op på et acceptabelt niveau og holder det i fremtiden, og for, hvordan vi får vores transportinfrastruktur til at spille sammen med vores ambitioner for den grønne omstilling. Det overskyggende problem er manglen på en samlet og bæredygtig mobilitetsplan for Danmark.
Debat: Europæisk Blue Deal – vand kan blive en styrkeposition for Europa
Debat: Europæisk Blue Deal – vand kan blive en styrkeposition for Europa
Vi har brug for en vidtgående, koordineret indsats på EU-niveau, hvis vi for alvor skal rykke på området, og sikre at vand bliver en styrkeposition for Europa, og ikke en hæmsko. Det kalder på en aftale. En europæisk Blue Deal, på linje med Green Deal. Det skriver Henrik Garver, FRI og Sue Arundale, EFCA i et debatindlæg.
Jo, der skal bygges mere nyt i store dele af verden – men med omtanke
Jo, der skal bygges mere nyt i store dele af verden – men med omtanke
Det kan forekomme at være den lette løsning at standse byggeriet for at reducere verdens CO2-udledning. Men det er at stikke hovedet i busken. I byggeriets klimakamp er det nødvendigt at udvikle og forfine sine våben, mens kampen endnu pågår, skriver en række debattører heriblandt FRI's adm. direktør Henrik Garver.
FRI: 7 anbefalinger til ambitiøse klimakrav
FRI: 7 anbefalinger til ambitiøse klimakrav
Selvom der endnu ikke er gået et år siden, klimakravene i Bygningsreglementet, BR18, trådte i kraft, er forligskredsen bag Den Nationale Strategi for Bæredygtigt Byggeri nu ved at tage stilling til de kommende krav - og her er det nødvendigt med ambitiøs lovgivning.
Debat: Eksperter, grøn pengetank og kommuner: Her er seks forslag til en akut klimapakke
Debat: Eksperter, grøn pengetank og kommuner: Her er seks forslag til en akut klimapakke
Klimaforandringernes konsekvenser for den danske infrastruktur, bygningsmasse og urbanisering forudses at blive en af samfundets største udfordringer de kommende årtier - men måske den dårligst forberedte, skriver adm. direktør i FRI, Henrik Garver, sammen med en række debattører, bl.a. Katherine Richardson og Erik Rasmussen, i en kronik i Berlingske. ”Klimaforandringerne er en af de største udfordringer, vi står over for. De vil have en betydelig indvirkning på vores infrastruktur, herunder veje, broer, energianlæg, teleinfrastruktur og andre bygninger og anlæg”, lyder det fra debattørerne, som opfordrer til, at der hurtigt træffes politiske beslutninger om en plan, der forbereder Danmark på en ny klimavirkelighed.
Debat: AB-fravigelser er en dyr fornøjelse for alle
Debat: AB-fravigelser er en dyr fornøjelse for alle
De rådgivende ingeniører oplever fortsat masser af fravigelser fra det aftalesystem (AB-systemet), som byggeriets parter i fællesskab har vedtaget. Så var de 3 års udvalgsarbejde spild af tid, spørger vicedirektør og advokat i Foreningen af Rådgivende Ingeniører.
Debat: Regeringens klima-nødplan er for snæver
Debat: Regeringens klima-nødplan er for snæver
Klimaforhandlingerne, der skal sikre, at Danmark når sit klimamål for 2025, er genåbnet. Et mål, som regeringen bl.a. vil nå ved at bruge mere biobrændstof, men det er det forkerte sted at starte, skriver FRI i et debatindlæg.
Debat: Flere tilbud er en stor økonomisk belastning for smv'er
Debat: Flere tilbud er en stor økonomisk belastning for smv'er
Færre bydende giver bedre chance for at vinde og dermed appetitten på at give et attraktivt tilbud. Og hvis kravene til tilbud gøres mindre komplekse, så vil det offentlige helt sikkert modtage endnu bedre tilbud, skriver vicedirektør og advokat i FRI, Ulla Sassarsson i Børsen.
Debat: Virksomheder mangler hjælp til grøn omstilling
Debat: Virksomheder mangler hjælp til grøn omstilling
Virksomhederne står over for en stor opgave, når de skal gå fra fossil til vedvarende energi. Staten bør stille værktøjer til rådighed. Det skriver FRI sammen med en række organisationer i en kronik i Børsen.
Debat: 9 organisationer i byggeriet - vi er klar til klimakrav
Debat: 9 organisationer i byggeriet - vi er klar til klimakrav
Lovkrav om livscyklusvurdering træder nu i kraft. Det betyder, at krav om mindre CO2-udledning for alvor kommer til at påvirke byggebranchen. FRI og otte andre brancheorganisationer er gået sammen om at fortælle det nye Folketing, regeringen og social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), at byggeriet er klar til de nye lovkrav.
Debat: Byggeriet skal finde fælles fodslag i omstillingen
Debat: Byggeriet skal finde fælles fodslag i omstillingen
Hvis de nødvendige CO2-reduktioner skal nås, skal byggeriet styrke samarbejde, kompetenceniveau og øge brug af mere bæredygtige materialer samt bæredygtighedsfremmende teknologi. Det skriver FRI i et debatindlæg i Børsen sammen med MOLIO og DI Byggeri.
Synspunkt: Dokumentation tager tid – lad os bruge den effektivt!
Synspunkt: Dokumentation tager tid – lad os bruge den effektivt!
Fra 1. januar skal bygherrer kunne dokumentere, hvor meget CO2e, der bruges i et givent byggeri. Og for at effektivisere processen bliver branchen nødt til at dokumentere på samme måde hver gang. COWI/Arkitema har udviklet et system til indsamling og dokumentation af LCA-data og valgt at gøre det tilgængeligt for hele branchen. Takket være midler fra Realdania bliver systemet gratis i de første to år og forventes tilgængeligt primo 2023.
Debat: Et kommende regeringsgrundlag skal have sektorkobling
Debat: Et kommende regeringsgrundlag skal have sektorkobling
I de grønne energiforhandlinger er det afgørende med langsigtede planer for energinettet og fokus på sektorkobling, skriver Henrik Garver, adm. direktør i FRI og Klaus Winther Ringgaard, formand for FRI’s Energiudvalg og divisionsdirektør Energy International i COWI i et debatindlæg i Klimamonitor.
Debat: Udrulningen af fjernvarme kræver flere hænder
Debat: Udrulningen af fjernvarme kræver flere hænder
I de sidste par uger er det fra politisk side blevet fremhævet, at udrulningen af fjernvarme skal fremskyndes. Det er positivt, og det bakker vi som branche fuldt op om, skriver FRI i et debatindlæg i Berlingske. Men selvom der er politisk vilje til at rykke på området, og selvom der med aftalen om vinterhjælp afsættes 250 millioner kroner i 2022 og 2023 til fjernvarmpuljen, så hjælper det desværre ikke på den største og mest åbenlyse udfordring ved en fremskyndelse. Nemlig manglen på hænder og hoveder til at løse opgaverne.
Debat: Her er tre udfordringer, den nye regering må og skal løse
Debat: Her er tre udfordringer, den nye regering må og skal løse
Kriserne må ikke føre til politiske hovsaløsninger. Byggeriet har brug for planer, hvis vi skal være med til at løse de store problemer, verden, Danmark og bygge- og rådgiverbranchen står i, og så skal vi have adgang til udenlandsk arbejdskraft, skriver Henrik Garver, adm. direktør i FRI, i et debatindlæg i Politiken Byrum.
Debat: Det er en farlig tendens, når der igen og igen bliver rejst tvivl om miljøkonsekvensrapporter
Debat: Det er en farlig tendens, når der igen og igen bliver rejst tvivl om miljøkonsekvensrapporter
I den seneste tid er det fra flere sider igen blevet forsøgt at rejse tvivl om både redelighed og validitet i de miljøkonsekvensrapporter, der bliver lavet forud for bygge- og anlægsarbejder i Danmark. Det er en farlig tendens, der i sidste ende fjerner fokus fra det, det handler om – nemlig miljøet, skriver Henrik Garver, adm. direktør i FRI, i et debatindlæg i Altinget.dk.
Debat: Der er brug for ambitiøse, men realistiske klimakrav i Bygningsreglementet
Debat: Der er brug for ambitiøse, men realistiske klimakrav i Bygningsreglementet
Selvom en ensartet CO2-afgift er den rigtige vej at gå, vil den ikke komme til at minimere Bygningsreglementets nye krav til nybyggerier fordrer højere klimaambitioner. Skal de indfries, bør man stille skarpt på måleværktøjer, nybyggeriernes funktioner og en vidtgående inklusion af byggebranchen. Sådan lyder budskabet fra chef for energipolitik og bæredygtighed i FRI, Majbritt Juul, i FacilityTech.
Debat: Udflytning vil koste velstand og velfærd
Debat: Udflytning vil koste velstand og velfærd
De nye studiepladser uden for de største byer skal ikke skabes på bekostning af de eksisterende studiepladser i de etablerede studiemiljøer, skriver FRI sammen med IDA, Dansk Erhverv og IT-branchen i et debatindlæg i Børsen.
Debat: EU’s bygningsdirektiv burde være mere ambitiøst
Debat: EU’s bygningsdirektiv burde være mere ambitiøst
I forhold til energieffektivitet er vi nået langt i Danmark, når der ses på energiforbrug til driften af nye bygninger. Men der er fortsat mere at hente, både herhjemme og i andre dele af Europa, skriver Henrik Garver og Majbritt Juul, henholdsvis adm. direktør og chef for energipolitik og bæredygtighed i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI i et debatindlæg i Altinget. De to peger på især tre indsatsområder, som er interessante i den grønne omstilling.
Debat: Lovgivning står i vejen for Danmarks klimatilpasning
Debat: Lovgivning står i vejen for Danmarks klimatilpasning
De nuværende effektiviseringskrav forhindrer forsyningsselskaberne i at investere i klimatilpasningsprojekter. Det resulterer i unødvendige skader ved oversvømmelser og spænder ben for Danmarks forretnings- og eksportpotentiale, skriver Henrik Garver og Ulrik Ryssel Albertsen, henholdsvis adm. direktør og erhvervspolitisk direktør i FRI i et debatindlæg i Altinget.
Debat: Udflytning af ingeniøruddannelse er reelt en nedlukning
Debat: Udflytning af ingeniøruddannelse er reelt en nedlukning
En udflytning af ingeniøruddannelsen Veje og Trafik fra Aalborg til Esbjerg kan ende med at betyde endnu færre af de ingeniører, som Danmark i højere grad kommer til at mangle i de kommende år, skriver Henrik Garver og Ulrik Ryssel Albertsen, henholdsvis adm. direktør og erhvervspolitisk chef i FRI i Altinget.
Debat: Vi skal indføre CO2-krav til byggeri i EU
Debat: Vi skal indføre CO2-krav til byggeri i EU
Grønt byggeri er centralt i den grønne omstilling. Danmark bør derfor arbejde hårdt for at få indført CO2-krav til byggeriet i den europæiske lovgivning. I bygningsdirektivet er det afgørende med fokus på den indlejrede CO2 i bygninger, skriver ingeniører, arkitekter og Rådet for Grøn Omstilling i et fælles debatindlæg.
Debat: Her er vores ønsker til landbrugsaftalen
Debat: Her er vores ønsker til landbrugsaftalen
FRI håber på en "historisk landbrugsaftale," der både gør op med omprioriteringsbidraget på miljø- og fødevareområdet og ændrer incitamenterne i landbrugsstøttesystemet.
Debat: Ja, Der er et bekymrende mismatch i arbejdsudbuddet
Debat: Ja, Der er et bekymrende mismatch i arbejdsudbuddet
Regeringen forhandler i øjeblikket med folketingets øvrige partier om reformudspillet ”Danmark kan mere”. Det har de ret i, at Danmark kan. Men det kræver yderligere indsatser. Alternativet bliver dyrt. For os og for Danmark, skriver FRI's administrerende direktør, Henrik Garver, i et debatindlæg.
Debat: Ja, Danmark kan mere – men regeringens udspil løser ikke problemerne
Debat: Ja, Danmark kan mere – men regeringens udspil løser ikke problemerne
Regeringen forhandler i øjeblikket med folketingets øvrige partier om reformudspillet ”Danmark kan mere”. Det har de ret i, at Danmark kan. Men det kræver yderligere indsatser. Alternativet bliver dyrt. For os og for Danmark, skriver FRI's administrerende direktør, Henrik Garver, i et debatindlæg.
De­bat: Miljøet betaler prisen for manglende krav til prøvetagninger
De­bat: Miljøet betaler prisen for manglende krav til prøvetagninger
Der findes stort set ingen regulering af prøvetagning eller certificeringsordninger for miljørådgivning i Danmark. Inhabilitet og inkompetence går i værste fald ud over miljøet. Loven bør laves om, skriver Sven Ulrich Bertelsen og Ulrik Ryssel Albertsen i Altinget.
De­bat: Meldingen er klar - Vi står med et kæmpe ansvar
De­bat: Meldingen er klar - Vi står med et kæmpe ansvar
Bygge-og Anlægsbranchen har et stort fælles ansvar i de kommende års intensiverede kamp mod klimaforandringerne - fordi vi faktisk kan gøre en stor forskel. Det skriver adm. direktør i FRI, Henrik Garver, i et debatindlæg i Licitationen.
De­bat: Rej­se­re­strik­tio­ner har vist sig at være gift for ser­vi­ce­eks­por­ten
De­bat: Rej­se­re­strik­tio­ner har vist sig at være gift for ser­vi­ce­eks­por­ten
Rej­se­re­strik­tio­ner har vist sig at være gift for ser­vi­ce­eks­por­ten - og det er en trend, som nemt kan bli­ve per­ma­nent. I sidste uge færdiggjorde vi en ny benchmarkanalyse af de danske rådgiver- og ingeniørvirksomheder i FRI. Og vores analyse indeholder en vigtig lektie for vores politikere i fremtiden: Rejsebegrænsninger og karantæneregler er gift for serviceeksporten.
Bredt forlig kan skabe vital ro om infrastrukturplanen
Bredt forlig kan skabe vital ro om infrastrukturplanen
Når det kommende infrastrukturforlig skal forhandles færdigt, er det magtpåliggende, at det bliver vedtaget af en bred forligskreds, så de påvirkede brancher sikres arbejdsro og mulighed for planlægning – også hen over et eller flere folketingsvalg. Infrastrukturforliget, der forhåbentlig er lige på trapperne skal sætte rammerne om investeringerne af 160 mia. kroner i det danske samfunds sammenhængskraft over de næste 15 år. Der er tale om enorme beløb og ditto projekter, der kræver ligeledes store mængder logistik og planlægning for at løse for de selskaber, der ender med kontrakterne.
10 år efter - men samme problemer
10 år efter - men samme problemer
For 10 år siden skrev Ulla Sassarsson, vicedirektør i FRI, en artikel om transaktionsomkostningerne i forbindelse med diverse sygehusbyggerier – ikke mindst supersygehusene. Og meldingen var dengang, at udbuddene medførte urimelige omkostninger til udarbejdelse af tilbud m.m. for rådgiverne, og at udbyderne fraveg de sædvanlige aftalevilkår til skade for rådgiverne. Man kunne så håbe, at der var sket noget positivt i de forløbne 10 år, men det er desværre ikke tilfældet.
Renovering kan være mere fordelagtigt end nybyggeri
Renovering kan være mere fordelagtigt end nybyggeri
Det er tankevækkende, at renovering i mange situationer er det mest bæredygtige valg frem for nybyggeri. Folketinget bør vedtage en ny renoveringsstrategi, der hænger sammen med strategien for bæredygtigt byggeri, skriver Henrik Garver.
Bygningerne må ikke glemmes i jagten på CO2-reduktioner
Bygningerne må ikke glemmes i jagten på CO2-reduktioner
Det er påfaldende, hvor lidt byggeriet fylder i Klimarådets seneste statusrapport, når det tages i betragtning, at energiforbruget i bygninger udgør næsten 40 pct. af det samlede danske energiforbrug, skriver en række aktører, heriblandt FRI, i et debatindlæg.
Der er ikke tid til at nøle med at indføre CO2-loft
Der er ikke tid til at nøle med at indføre CO2-loft
Opgaven med et CO2-loft er ikke uoverstigelig. Danmark har bare behov for en rammesætning, som vi kender det fra for eksempel Finland og Sverige, skriver Majbritt Juul og Henrik Garver i et debatindlæg i Altinget.
Byggeriet skal være mere grønt – nu
Byggeriet skal være mere grønt – nu
Skal byggebranchen​ bidrage væsentligt til Danmarks CO₂-reduktionsmål, skal den have mere ambitiøse og specifikke krav og mål at arbejde med. Og det må gerne ske hurtigst muligt, f.eks. fra 2022. Det skriver FRI-formand og adm. direktør i Rambøll, Ib Enevoldsen sammen med professor i klimaforandringer og prorektor ved SDU, Sebastian H. Mernild i kronikken i Jyllands-Posten.
Gang i hjulene gennem grøn omstilling
Gang i hjulene gennem grøn omstilling
Dagens Byggeri har bedt en række af branchens fremtrædende aktører om at se tilbage på 2020 - og frem på 2021. Henrik Garver, administrerende direktør i FRI, giver her sit bud.
Nye samarbejdsformer er vigtige for at holde høj kreativitet i byggebranchen
Nye samarbejdsformer er vigtige for at holde høj kreativitet i byggebranchen
Hvis ikke vi skal se kreativiteten, og dermed skønheden i nybyggeriet, falde, skal der større fokus på byggeriets fælles digitaliserede viden. Ikke bare om de konkrete punkter, men også f.eks. sådan, at det indgår i uddannelserne, så fremtidens entreprenører, ingeniører, arkitekter og så videre opfatter vidensdeling som en naturlig del af deres arbejde. Det skriver FRI's adm. direktør, Henrik Garver, i en kronik i Byggeri sammen med en række af branchens øvrige aktører.
Sådan får vi en bæredygtig forvaltning af det åbne land
Sådan får vi en bæredygtig forvaltning af det åbne land
Vi har optimeret anvendelsen af landskaberne til produktion af fødevarer og ind til videre ikke reelt prioriteret de andre funktioner, vi som samfund kan drage nytte af, skriver Tom Heron, næstformand i FRI’s bæredygtigheds task force og bestyrelsesmedlem i FRI samt direktør for bæredygtighed i NIRAS.
Grønt lys og eksportvækst for rådgiverne efter valggyser i USA
Grønt lys og eksportvækst for rådgiverne efter valggyser i USA
9 af 10 skoler kæmper med et dårligt indeklima, som påvirker børns læring og trivsel negativt. FRI-formand og adm. dir. i Rambøll, Ib Enevoldsen opfordrer børne-og undervisningsministeren til at stille krav om kommunale handlingsplaner og et skærpet tilsyn med indeklimaet.
9 af 10 skoler har et dårligt indeklima
9 af 10 skoler har et dårligt indeklima
9 af 10 skoler kæmper med et dårligt indeklima, som påvirker børns læring og trivsel negativt. FRI-formand og adm. dir. i Rambøll, Ib Enevoldsen opfordrer børne-og undervisningsministeren til at stille krav om kommunale handlingsplaner og et skærpet tilsyn med indeklimaet.
Ingeniører: Her er seks problemer  med udbudsloven
Ingeniører: Her er seks problemer med udbudsloven
Selvom udbudsloven på mange måder er lykkedes, er der også en stribe fejl, der er med til at hæve tilbudsomkostningerne, skriver Henrik Garver og Ulla Sassarsson i et debatindlæg i Altinget.
Fremtidens byggeri, er det vi har nu – men på en ny måde
Fremtidens byggeri, er det vi har nu – men på en ny måde
”Byggeriet 2035 – en foresight-analyse” er titlen på en rapport, som i 2018 satte fokus på byggeriets vilkår og de usikkerheder, der kan præge fremtidens byggeri. En status på rapporten viser, at vi havde ret i mange forudsigelser.
Debat: Kommunerne bør lufte ud i folkeskolen
Debat: Kommunerne bør lufte ud i folkeskolen
Der er store gevinster at hente for kommunerne, hvis indeklimaet i folkeskolerne prioriteres, når renoveringskronerne fordeles. Det skriver FRI-formand og adm. direktør i Rambøll Danmark m. flere i et debatindlæg i Jyllands-Posten.