Debat: Hvor der er vilje, er der en vej

Danmarks veje har brug for vores opmærksomhed. Og de har først og fremmest brug for, at nogen lægger en plan. Både for, hvordan vi får standarden på vejene op på et acceptabelt niveau og holder det i fremtiden, og for, hvordan vi får vores transportinfrastruktur til at spille sammen med vores ambitioner for den grønne omstilling. Det overskyggende problem er manglen på en samlet og bæredygtig mobilitetsplan for Danmark.

Adm. direktør i FRI, Henrik Garver, & Camilla Hummer, Artelia. 

Det er det overordnede budskab i den tilstandsrapport, State of the Nation 2024|Transportinfrastruktur, som Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, - udgav tidligere i år. Danmarks samlede offentlige vejnet består af knap 75.000 kilometer veje. Gennem en stor indsats over de seneste 10 år er det vedligeholdelsesmæssige efterslæb på statsvejnettet stort set indhentet. Og selvom der stadig er lokale udfordringer med kommunale veje en del steder, har vi en større udfordring.

Stort grønt potentiale

For huller i vejene kan vi fylde – det kræver nærmest bare, at der bliver sat penge af til det. Men et sammenhængende vejnet, der helst skal spille sammen med de øvrige transportformer, er
en afgørende præmis for at sikre mobilitet og regional udvikling. Det er det, der binder Danmark sammen og forbinder os med udlandet. Mobilitet på et sammenhængende vejnet er afgørende for, at varer og mennesker frit og nemt kan bevæge sig rundt, og er helt essentielt for vores samfund. Men det er også en potentiel klods om benet på den grønne omstilling – hvis ikke vi tænker det klogt. For fremtidens veje skal helst være en aktiv medspiller i kampen for at holde klimaforandringerne på et minimum, undgå at dræne kloden for ressourcer og i det hele taget gå så lidt ud over vores miljø som muligt. Så når vi fremover gentænker, hvordan vi projekterer vejprojekter, så er det også vigtigt, at vi indtænker designoptimeringer, der fokuserer bredt på alle bæredygtighedstiltag allerede i projekteringsfasen - så de kan forankres og videreføres igennem alle projektets øvrige faser.

Nødvendigt med en samlet mobilitetsplan

Vi har allerede i dag løsninger, der tilgodeser biodiversitet, reducerer ressourceforbruget gennem blandt andet cirkularitet i materialevalget og reducerer mængderne af CO2e-udledninger, når vi anlægger veje. Det, der mangler, er politisk prioritering, en fastlagt strategi, som rådgivere og anlægssektorens øvrige parter kan planlægge efter, og sidst men ikke mindst incitamenterne til at tænke disse løsninger ind i projekterne. Derfor er konklusionen fra State of the Nation 2024|Transportinfrastruktur så entydigt klar: vi har brug for en samlet, national mobilitetsplan, som giver os den nødvendige strategiske parathed til at forberede Danmark til de gode løsninger,
der både understøtter fremtidens transportbehov, og som revideres løbende i forhold til den teknologiske udvikling. Det handler ikke om, at vi vil rive den
nuværende ’Infrastrukturplan 2035’ i stykker. Den ventede vi længe på, og den adresserer en række akkumulerede infrastrukturbehov i forhold til vores samfund. Men udviklingen går stærkt, og det har hele tiden været tanken, at planen skal justeres løbende. Hertil kommer, at i et rådgiver- og anlægsperspektiv, så er der reelt ganske kort tid til 2035, for projektering, planlægning, design og udførelse tager tid. Så med de briller på er det kun rettidig omhu at begynde arbejdet med tankerne for vores infrastruktur efter 2035, at udarbejde en egentlig mobilitetsplan og at vurdere, hvordan det eventuelt kan give anledning til en justering af ’Infrastrukturplan 2035´ i forhold til projekter og projektdesign for tiden mellem 2030 og 2035.

Branchen ønsker krav fra lovgivning og bygherrer

For at arbejde henimod de grønne ambitioner har vi, sammen med mobilitetsplanen, også brug for en ny lovgivning på anlægsområdet. For byggerier gælder bygningsreglementet, BR-18. I det er der indskrevet en række krav til bygningers bæredygtighed og carbon footprint. Vi mangler en tilsvarende lovgivning på anlægsområdet, så eksempelvis LCAberegninger indgår som en del af beslutningsgrundlaget for projekteringen af alle kommende infrastrukturprojekter – lige som det i dag er tilfældet i byggeriet. Og på samme måde har anlægssektoren brug for, at bygherrerne i højere grad stiller grønne krav. Det kan lyde paradoksalt, at en hel branche gerne vil mødes med flere krav, men virkeligheden er, at hvis der ikke opstilles bæredygtighedskrav i udbuddet, fulgt af en accept fra bygherres side om at dette prissættes, så bliver de bæredygtige valg ikke prioriteret tilbuddet – og dermed heller ikke en del af det endelige projekt.

Øget samarbejde på tværs er essentielt

Som rådgivere kan vi kun opfordre til en dialog med anlægssektorens bygherrer omkring, hvordan der kan indarbejdes bæredygtighedskrav i deres udbud. Vi ved, at det ikke er en let opgave set fra deres side af bordet, men vi er mere end villige til at deltage i processen ved at træde til tidligt i processen, når et projekt er i sin spæde start. Der hvor de bæredygtige valg kan træffes mest muligt økonomisk effektivt. Som rådgivere sidder vi med en del unikke indsigter på området. Vi er ikke interesserede i at holde på hemmeligheder over for branchen – vi indgår meget gerne i et åbent samarbejde omkring løsningerne med fokus på videndeling og en fælles forståelse for bæredygtighedsbegreber. Den grønne omstilling af den danske transportinfrastruktur er en fælles sag, og vi vil alle gerne tage ejerskab for en bæredygtig anlægssektor. Sidst, men ikke mindst, så er det vigtigt, at vi får et statsligt samarbejde omkring præmisserne og terminologierne for infrastrukturprojekterne. Som det ser ud i dag, er der en udpræget mangel på fælles standarder inden for anlægssektoren. I 2024 udgav byggeriets og anlæggets parter i ’Byggeriets Handletank for Bæredygtighed’, en rapport, som viser, at et af de tiltag, der skal til for virkeligt at drive en bæredygtig omstilling i branchen, er fælles standarder og navngivning. Mange af de store bygherrer regner på deres egne måder, og det gør det svært både at sammenligne og at optimere på tværs. Vi er nødt til at have et fælles sprog. Vi er nødt til at have lovgivningen og bygherrerne i ryggen. Og vi er først og fremmest nødt til at have en plan.

Læs flere debatindlæg

Debat: Europæisk Blue Deal – vand kan blive en styrkeposition for Europa
Debat: Europæisk Blue Deal – vand kan blive en styrkeposition for Europa
Vi har brug for en vidtgående, koordineret indsats på EU-niveau, hvis vi for alvor skal rykke på området, og sikre at vand bliver en styrkeposition for Europa, og ikke en hæmsko. Det kalder på en aftale. En europæisk Blue Deal, på linje med Green Deal. Det skriver Henrik Garver, FRI og Sue Arundale, EFCA i et debatindlæg.
Jo, der skal bygges mere nyt i store dele af verden – men med omtanke
Jo, der skal bygges mere nyt i store dele af verden – men med omtanke
Det kan forekomme at være den lette løsning at standse byggeriet for at reducere verdens CO2-udledning. Men det er at stikke hovedet i busken. I byggeriets klimakamp er det nødvendigt at udvikle og forfine sine våben, mens kampen endnu pågår, skriver en række debattører heriblandt FRI's adm. direktør Henrik Garver.
FRI: 7 anbefalinger til ambitiøse klimakrav
FRI: 7 anbefalinger til ambitiøse klimakrav
Selvom der endnu ikke er gået et år siden, klimakravene i Bygningsreglementet, BR18, trådte i kraft, er forligskredsen bag Den Nationale Strategi for Bæredygtigt Byggeri nu ved at tage stilling til de kommende krav - og her er det nødvendigt med ambitiøs lovgivning.
Debat: Eksperter, grøn pengetank og kommuner: Her er seks forslag til en akut klimapakke
Debat: Eksperter, grøn pengetank og kommuner: Her er seks forslag til en akut klimapakke
Klimaforandringernes konsekvenser for den danske infrastruktur, bygningsmasse og urbanisering forudses at blive en af samfundets største udfordringer de kommende årtier - men måske den dårligst forberedte, skriver adm. direktør i FRI, Henrik Garver, sammen med en række debattører, bl.a. Katherine Richardson og Erik Rasmussen, i en kronik i Berlingske. ”Klimaforandringerne er en af de største udfordringer, vi står over for. De vil have en betydelig indvirkning på vores infrastruktur, herunder veje, broer, energianlæg, teleinfrastruktur og andre bygninger og anlæg”, lyder det fra debattørerne, som opfordrer til, at der hurtigt træffes politiske beslutninger om en plan, der forbereder Danmark på en ny klimavirkelighed.
Debat: AB-fravigelser er en dyr fornøjelse for alle
Debat: AB-fravigelser er en dyr fornøjelse for alle
De rådgivende ingeniører oplever fortsat masser af fravigelser fra det aftalesystem (AB-systemet), som byggeriets parter i fællesskab har vedtaget. Så var de 3 års udvalgsarbejde spild af tid, spørger vicedirektør og advokat i Foreningen af Rådgivende Ingeniører.
Debat: Regeringens klima-nødplan er for snæver
Debat: Regeringens klima-nødplan er for snæver
Klimaforhandlingerne, der skal sikre, at Danmark når sit klimamål for 2025, er genåbnet. Et mål, som regeringen bl.a. vil nå ved at bruge mere biobrændstof, men det er det forkerte sted at starte, skriver FRI i et debatindlæg.
Debat: Flere tilbud er en stor økonomisk belastning for smv'er
Debat: Flere tilbud er en stor økonomisk belastning for smv'er
Færre bydende giver bedre chance for at vinde og dermed appetitten på at give et attraktivt tilbud. Og hvis kravene til tilbud gøres mindre komplekse, så vil det offentlige helt sikkert modtage endnu bedre tilbud, skriver vicedirektør og advokat i FRI, Ulla Sassarsson i Børsen.
Debat: Virksomheder mangler hjælp til grøn omstilling
Debat: Virksomheder mangler hjælp til grøn omstilling
Virksomhederne står over for en stor opgave, når de skal gå fra fossil til vedvarende energi. Staten bør stille værktøjer til rådighed. Det skriver FRI sammen med en række organisationer i en kronik i Børsen.
Debat: 9 organisationer i byggeriet - vi er klar til klimakrav
Debat: 9 organisationer i byggeriet - vi er klar til klimakrav
Lovkrav om livscyklusvurdering træder nu i kraft. Det betyder, at krav om mindre CO2-udledning for alvor kommer til at påvirke byggebranchen. FRI og otte andre brancheorganisationer er gået sammen om at fortælle det nye Folketing, regeringen og social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), at byggeriet er klar til de nye lovkrav.
Debat: Byggeriet skal finde fælles fodslag i omstillingen
Debat: Byggeriet skal finde fælles fodslag i omstillingen
Hvis de nødvendige CO2-reduktioner skal nås, skal byggeriet styrke samarbejde, kompetenceniveau og øge brug af mere bæredygtige materialer samt bæredygtighedsfremmende teknologi. Det skriver FRI i et debatindlæg i Børsen sammen med MOLIO og DI Byggeri.
Synspunkt: Dokumentation tager tid – lad os bruge den effektivt!
Synspunkt: Dokumentation tager tid – lad os bruge den effektivt!
Fra 1. januar skal bygherrer kunne dokumentere, hvor meget CO2e, der bruges i et givent byggeri. Og for at effektivisere processen bliver branchen nødt til at dokumentere på samme måde hver gang. COWI/Arkitema har udviklet et system til indsamling og dokumentation af LCA-data og valgt at gøre det tilgængeligt for hele branchen. Takket være midler fra Realdania bliver systemet gratis i de første to år og forventes tilgængeligt primo 2023.
Debat: Et kommende regeringsgrundlag skal have sektorkobling
Debat: Et kommende regeringsgrundlag skal have sektorkobling
I de grønne energiforhandlinger er det afgørende med langsigtede planer for energinettet og fokus på sektorkobling, skriver Henrik Garver, adm. direktør i FRI og Klaus Winther Ringgaard, formand for FRI’s Energiudvalg og divisionsdirektør Energy International i COWI i et debatindlæg i Klimamonitor.
Debat: Udrulningen af fjernvarme kræver flere hænder
Debat: Udrulningen af fjernvarme kræver flere hænder
I de sidste par uger er det fra politisk side blevet fremhævet, at udrulningen af fjernvarme skal fremskyndes. Det er positivt, og det bakker vi som branche fuldt op om, skriver FRI i et debatindlæg i Berlingske. Men selvom der er politisk vilje til at rykke på området, og selvom der med aftalen om vinterhjælp afsættes 250 millioner kroner i 2022 og 2023 til fjernvarmpuljen, så hjælper det desværre ikke på den største og mest åbenlyse udfordring ved en fremskyndelse. Nemlig manglen på hænder og hoveder til at løse opgaverne.
Debat: Her er tre udfordringer, den nye regering må og skal løse
Debat: Her er tre udfordringer, den nye regering må og skal løse
Kriserne må ikke føre til politiske hovsaløsninger. Byggeriet har brug for planer, hvis vi skal være med til at løse de store problemer, verden, Danmark og bygge- og rådgiverbranchen står i, og så skal vi have adgang til udenlandsk arbejdskraft, skriver Henrik Garver, adm. direktør i FRI, i et debatindlæg i Politiken Byrum.
Debat: Det er en farlig tendens, når der igen og igen bliver rejst tvivl om miljøkonsekvensrapporter
Debat: Det er en farlig tendens, når der igen og igen bliver rejst tvivl om miljøkonsekvensrapporter
I den seneste tid er det fra flere sider igen blevet forsøgt at rejse tvivl om både redelighed og validitet i de miljøkonsekvensrapporter, der bliver lavet forud for bygge- og anlægsarbejder i Danmark. Det er en farlig tendens, der i sidste ende fjerner fokus fra det, det handler om – nemlig miljøet, skriver Henrik Garver, adm. direktør i FRI, i et debatindlæg i Altinget.dk.
Debat: Der er brug for ambitiøse, men realistiske klimakrav i Bygningsreglementet
Debat: Der er brug for ambitiøse, men realistiske klimakrav i Bygningsreglementet
Selvom en ensartet CO2-afgift er den rigtige vej at gå, vil den ikke komme til at minimere Bygningsreglementets nye krav til nybyggerier fordrer højere klimaambitioner. Skal de indfries, bør man stille skarpt på måleværktøjer, nybyggeriernes funktioner og en vidtgående inklusion af byggebranchen. Sådan lyder budskabet fra chef for energipolitik og bæredygtighed i FRI, Majbritt Juul, i FacilityTech.
Debat: Udflytning vil koste velstand og velfærd
Debat: Udflytning vil koste velstand og velfærd
De nye studiepladser uden for de største byer skal ikke skabes på bekostning af de eksisterende studiepladser i de etablerede studiemiljøer, skriver FRI sammen med IDA, Dansk Erhverv og IT-branchen i et debatindlæg i Børsen.
Debat: EU’s bygningsdirektiv burde være mere ambitiøst
Debat: EU’s bygningsdirektiv burde være mere ambitiøst
I forhold til energieffektivitet er vi nået langt i Danmark, når der ses på energiforbrug til driften af nye bygninger. Men der er fortsat mere at hente, både herhjemme og i andre dele af Europa, skriver Henrik Garver og Majbritt Juul, henholdsvis adm. direktør og chef for energipolitik og bæredygtighed i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI i et debatindlæg i Altinget. De to peger på især tre indsatsområder, som er interessante i den grønne omstilling.
Debat: Lovgivning står i vejen for Danmarks klimatilpasning
Debat: Lovgivning står i vejen for Danmarks klimatilpasning
De nuværende effektiviseringskrav forhindrer forsyningsselskaberne i at investere i klimatilpasningsprojekter. Det resulterer i unødvendige skader ved oversvømmelser og spænder ben for Danmarks forretnings- og eksportpotentiale, skriver Henrik Garver og Ulrik Ryssel Albertsen, henholdsvis adm. direktør og erhvervspolitisk direktør i FRI i et debatindlæg i Altinget.
Debat: Udflytning af ingeniøruddannelse er reelt en nedlukning
Debat: Udflytning af ingeniøruddannelse er reelt en nedlukning
En udflytning af ingeniøruddannelsen Veje og Trafik fra Aalborg til Esbjerg kan ende med at betyde endnu færre af de ingeniører, som Danmark i højere grad kommer til at mangle i de kommende år, skriver Henrik Garver og Ulrik Ryssel Albertsen, henholdsvis adm. direktør og erhvervspolitisk chef i FRI i Altinget.
Debat: Vi skal indføre CO2-krav til byggeri i EU
Debat: Vi skal indføre CO2-krav til byggeri i EU
Grønt byggeri er centralt i den grønne omstilling. Danmark bør derfor arbejde hårdt for at få indført CO2-krav til byggeriet i den europæiske lovgivning. I bygningsdirektivet er det afgørende med fokus på den indlejrede CO2 i bygninger, skriver ingeniører, arkitekter og Rådet for Grøn Omstilling i et fælles debatindlæg.
Debat: Her er vores ønsker til landbrugsaftalen
Debat: Her er vores ønsker til landbrugsaftalen
FRI håber på en "historisk landbrugsaftale," der både gør op med omprioriteringsbidraget på miljø- og fødevareområdet og ændrer incitamenterne i landbrugsstøttesystemet.
Debat: Ja, Der er et bekymrende mismatch i arbejdsudbuddet
Debat: Ja, Der er et bekymrende mismatch i arbejdsudbuddet
Regeringen forhandler i øjeblikket med folketingets øvrige partier om reformudspillet ”Danmark kan mere”. Det har de ret i, at Danmark kan. Men det kræver yderligere indsatser. Alternativet bliver dyrt. For os og for Danmark, skriver FRI's administrerende direktør, Henrik Garver, i et debatindlæg.
Debat: Ja, Danmark kan mere – men regeringens udspil løser ikke problemerne
Debat: Ja, Danmark kan mere – men regeringens udspil løser ikke problemerne
Regeringen forhandler i øjeblikket med folketingets øvrige partier om reformudspillet ”Danmark kan mere”. Det har de ret i, at Danmark kan. Men det kræver yderligere indsatser. Alternativet bliver dyrt. For os og for Danmark, skriver FRI's administrerende direktør, Henrik Garver, i et debatindlæg.
De­bat: Miljøet betaler prisen for manglende krav til prøvetagninger
De­bat: Miljøet betaler prisen for manglende krav til prøvetagninger
Der findes stort set ingen regulering af prøvetagning eller certificeringsordninger for miljørådgivning i Danmark. Inhabilitet og inkompetence går i værste fald ud over miljøet. Loven bør laves om, skriver Sven Ulrich Bertelsen og Ulrik Ryssel Albertsen i Altinget.
De­bat: Meldingen er klar - Vi står med et kæmpe ansvar
De­bat: Meldingen er klar - Vi står med et kæmpe ansvar
Bygge-og Anlægsbranchen har et stort fælles ansvar i de kommende års intensiverede kamp mod klimaforandringerne - fordi vi faktisk kan gøre en stor forskel. Det skriver adm. direktør i FRI, Henrik Garver, i et debatindlæg i Licitationen.
De­bat: Rej­se­re­strik­tio­ner har vist sig at være gift for ser­vi­ce­eks­por­ten
De­bat: Rej­se­re­strik­tio­ner har vist sig at være gift for ser­vi­ce­eks­por­ten
Rej­se­re­strik­tio­ner har vist sig at være gift for ser­vi­ce­eks­por­ten - og det er en trend, som nemt kan bli­ve per­ma­nent. I sidste uge færdiggjorde vi en ny benchmarkanalyse af de danske rådgiver- og ingeniørvirksomheder i FRI. Og vores analyse indeholder en vigtig lektie for vores politikere i fremtiden: Rejsebegrænsninger og karantæneregler er gift for serviceeksporten.
Bredt forlig kan skabe vital ro om infrastrukturplanen
Bredt forlig kan skabe vital ro om infrastrukturplanen
Når det kommende infrastrukturforlig skal forhandles færdigt, er det magtpåliggende, at det bliver vedtaget af en bred forligskreds, så de påvirkede brancher sikres arbejdsro og mulighed for planlægning – også hen over et eller flere folketingsvalg. Infrastrukturforliget, der forhåbentlig er lige på trapperne skal sætte rammerne om investeringerne af 160 mia. kroner i det danske samfunds sammenhængskraft over de næste 15 år. Der er tale om enorme beløb og ditto projekter, der kræver ligeledes store mængder logistik og planlægning for at løse for de selskaber, der ender med kontrakterne.
10 år efter - men samme problemer
10 år efter - men samme problemer
For 10 år siden skrev Ulla Sassarsson, vicedirektør i FRI, en artikel om transaktionsomkostningerne i forbindelse med diverse sygehusbyggerier – ikke mindst supersygehusene. Og meldingen var dengang, at udbuddene medførte urimelige omkostninger til udarbejdelse af tilbud m.m. for rådgiverne, og at udbyderne fraveg de sædvanlige aftalevilkår til skade for rådgiverne. Man kunne så håbe, at der var sket noget positivt i de forløbne 10 år, men det er desværre ikke tilfældet.
Renovering kan være mere fordelagtigt end nybyggeri
Renovering kan være mere fordelagtigt end nybyggeri
Det er tankevækkende, at renovering i mange situationer er det mest bæredygtige valg frem for nybyggeri. Folketinget bør vedtage en ny renoveringsstrategi, der hænger sammen med strategien for bæredygtigt byggeri, skriver Henrik Garver.
Bygningerne må ikke glemmes i jagten på CO2-reduktioner
Bygningerne må ikke glemmes i jagten på CO2-reduktioner
Det er påfaldende, hvor lidt byggeriet fylder i Klimarådets seneste statusrapport, når det tages i betragtning, at energiforbruget i bygninger udgør næsten 40 pct. af det samlede danske energiforbrug, skriver en række aktører, heriblandt FRI, i et debatindlæg.
Der er ikke tid til at nøle med at indføre CO2-loft
Der er ikke tid til at nøle med at indføre CO2-loft
Opgaven med et CO2-loft er ikke uoverstigelig. Danmark har bare behov for en rammesætning, som vi kender det fra for eksempel Finland og Sverige, skriver Majbritt Juul og Henrik Garver i et debatindlæg i Altinget.
Byggeriet skal være mere grønt – nu
Byggeriet skal være mere grønt – nu
Skal byggebranchen​ bidrage væsentligt til Danmarks CO₂-reduktionsmål, skal den have mere ambitiøse og specifikke krav og mål at arbejde med. Og det må gerne ske hurtigst muligt, f.eks. fra 2022. Det skriver FRI-formand og adm. direktør i Rambøll, Ib Enevoldsen sammen med professor i klimaforandringer og prorektor ved SDU, Sebastian H. Mernild i kronikken i Jyllands-Posten.
Gang i hjulene gennem grøn omstilling
Gang i hjulene gennem grøn omstilling
Dagens Byggeri har bedt en række af branchens fremtrædende aktører om at se tilbage på 2020 - og frem på 2021. Henrik Garver, administrerende direktør i FRI, giver her sit bud.
Nye samarbejdsformer er vigtige for at holde høj kreativitet i byggebranchen
Nye samarbejdsformer er vigtige for at holde høj kreativitet i byggebranchen
Hvis ikke vi skal se kreativiteten, og dermed skønheden i nybyggeriet, falde, skal der større fokus på byggeriets fælles digitaliserede viden. Ikke bare om de konkrete punkter, men også f.eks. sådan, at det indgår i uddannelserne, så fremtidens entreprenører, ingeniører, arkitekter og så videre opfatter vidensdeling som en naturlig del af deres arbejde. Det skriver FRI's adm. direktør, Henrik Garver, i en kronik i Byggeri sammen med en række af branchens øvrige aktører.
Sådan får vi en bæredygtig forvaltning af det åbne land
Sådan får vi en bæredygtig forvaltning af det åbne land
Vi har optimeret anvendelsen af landskaberne til produktion af fødevarer og ind til videre ikke reelt prioriteret de andre funktioner, vi som samfund kan drage nytte af, skriver Tom Heron, næstformand i FRI’s bæredygtigheds task force og bestyrelsesmedlem i FRI samt direktør for bæredygtighed i NIRAS.
Grønt lys og eksportvækst for rådgiverne efter valggyser i USA
Grønt lys og eksportvækst for rådgiverne efter valggyser i USA
9 af 10 skoler kæmper med et dårligt indeklima, som påvirker børns læring og trivsel negativt. FRI-formand og adm. dir. i Rambøll, Ib Enevoldsen opfordrer børne-og undervisningsministeren til at stille krav om kommunale handlingsplaner og et skærpet tilsyn med indeklimaet.
9 af 10 skoler har et dårligt indeklima
9 af 10 skoler har et dårligt indeklima
9 af 10 skoler kæmper med et dårligt indeklima, som påvirker børns læring og trivsel negativt. FRI-formand og adm. dir. i Rambøll, Ib Enevoldsen opfordrer børne-og undervisningsministeren til at stille krav om kommunale handlingsplaner og et skærpet tilsyn med indeklimaet.
Ingeniører: Her er seks problemer  med udbudsloven
Ingeniører: Her er seks problemer med udbudsloven
Selvom udbudsloven på mange måder er lykkedes, er der også en stribe fejl, der er med til at hæve tilbudsomkostningerne, skriver Henrik Garver og Ulla Sassarsson i et debatindlæg i Altinget.
Fremtidens byggeri, er det vi har nu – men på en ny måde
Fremtidens byggeri, er det vi har nu – men på en ny måde
”Byggeriet 2035 – en foresight-analyse” er titlen på en rapport, som i 2018 satte fokus på byggeriets vilkår og de usikkerheder, der kan præge fremtidens byggeri. En status på rapporten viser, at vi havde ret i mange forudsigelser.
Debat: Kommunerne bør lufte ud i folkeskolen
Debat: Kommunerne bør lufte ud i folkeskolen
Der er store gevinster at hente for kommunerne, hvis indeklimaet i folkeskolerne prioriteres, når renoveringskronerne fordeles. Det skriver FRI-formand og adm. direktør i Rambøll Danmark m. flere i et debatindlæg i Jyllands-Posten.
Debat: Styrk byggeriet i Danmark med et nationalt forskningscenter
Debat: Styrk byggeriet i Danmark med et nationalt forskningscenter
Der er behov for at styrke forskning i styring og ledelse af byggeriets ofte komplicerede projekter. Derfor bør der skabes et nationalt forskningscenter på tværs af landets universiteter med netop dette fokus, skriver seks af byggeriets organisationer.
Debat: Renoveringer skal forebygge sociale problemstillinger
Debat: Renoveringer skal forebygge sociale problemstillinger
Hvis vi skal have gode renoveringer af den almene boligsektor, er det ikke nok at udskifte køkkener og klimaskærme. Renoveringerne skal bruges til at forebygge sociale problemstillinger som ensomhed, skriver Ib Enevoldsen formand for FRI og adm. direktør i Rambøll i et debatindlæg i Altinget.
Debat: Mangel på politisk vilje vil spænde ben for energirenoveringer
Debat: Mangel på politisk vilje vil spænde ben for energirenoveringer
Regeringen foreslår i det nye klimaudspil, at der stilles nye krav til energibesparelse i statslige bygninger frem mod 2030. Det er en rigtig god idé. Men FRI har peget på, er de statslige og regionale bygninger i væsentlig bedre stand end de kommunale bygninger, der er præget af et betydeligt vedligeholdelsesefterslæb.