Debat: Ja, Danmark kan mere – men regeringens udspil løser ikke problemerne

Regeringen forhandler i øjeblikket med folketingets øvrige partier om reformudspillet ”Danmark kan mere”. Det har de ret i, at Danmark kan. Men det kræver yderligere indsatser. Alternativet bliver dyrt. For os og for Danmark.

Af Henrik Garver, Adm. Direktør i Foreningen af rådgivende ingeniører, FRI; Licitationen d. 29. september 2021

Stort set samtlige FRI-virksomheder mangler arbejdskraft. Forretningen blomstrer, men en aktuel optælling blandt seks af de største FRI-virksomheder viser, at de alene mangler mere end 300 medarbejdere. Udfordringen er akut.

Regeringens udspil vil ikke gøre den store forskel for os. Jovist, en stramning af dimittendreglerne kan flytte lidt, men ledigheden blandt nyuddannede ingeniører er i forvejen ganske lav. Og en fjernelse af modregningen i ægtefællers pension for seniorers arbejdsindkomst vil også kunne fastholde enkelte, men 12% af branchens medarbejdere er i forvejen over 60, så det bliver heller ikke overvældende. Nok blot en ekstra omkostning for statskassen.

De store håndtag, der kan skrues på, står pt urørt; I første omgang lettere adgang til udenlandsk arbejdskraft. De gode hoveder ER derude, men udfordringerne ved at få dem til Danmark er så store, at det i praksis ofte ikke kan lade sig gøre i tide til at dække aktuelle behov.
På længere sigt mangler der flere ressourcer af til Naturvidenskabsstrategien, i Teknologipagten og direkte i vores tekniske uddannelser. Det er nu, der skal sættes ind. Det vil være en klogere omkostning for statskassen.

Det er klart, at der også ligger en opgave hos virksomhederne selv. Udbuddet af arbejdskraft er lavt, og efterspørgslen høj, så alle virksomheder må bestræbe sig på at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere fra en bredere gruppe af talenter, uden bias. I FRI-virksomhederne skal et styrket fokus på diversitet og ligestilling få rådgiver- og ingeniørvirksomhederne til at stå endnu stærkere som attraktive arbejdspladser allerede i 2024.

Men det nytter kun, hvis der ER medarbejdere at tiltrække. Vel at mærke kvalificerede, specialiserede medarbejdere. Og dem finder vi ikke gennem en beskæftigelsesindsats som den foreslåede. Derfor må vi have den fornødne opbakning igennem lovgivningen, så vi ikke risikerer at tabe en kæmpe potentiel vækst på gulvet.

Læs flere debatindlæg fra FRI

Debat: Hvor der er vilje, er der en vej
Debat: Hvor der er vilje, er der en vej
Danmarks veje har brug for vores opmærksomhed. Og de har først og fremmest brug for, at nogen lægger en plan. Både for, hvordan vi får standarden på vejene op på et acceptabelt niveau og holder det i fremtiden, og for, hvordan vi får vores transportinfrastruktur til at spille sammen med vores ambitioner for den grønne omstilling. Det overskyggende problem er manglen på en samlet og bæredygtig mobilitetsplan for Danmark.