Debat: Regeringens klima-nødplan er for snæver

Af adm. direktør i FRI, Henrik Garver, Dagens Byggeri d. 17. august 2023

Klimaforhandlingerne, der skal sikre, at Danmark når sit klimamål for 2025, er genåbnet. Et mål, som regeringen bl.a. vil nå ved at bruge mere biobrændstof, men det er det forkerte sted at starte.

Det er positivt, at regeringen i går påbegyndte klimaforhandlingerne - et vigtigt stykke arbejde, som vi ser frem til at følge. Men vi må som flere eksperter og andre organisationer stille os kritiske overfor planen om at nå 2025-målene ved at benytte mere biobrændstof. Der er flere måder at nå 2025-målene på, men dette er ikke det rigtige sted at begynde.

Vi står i en situation, hvor både vores klima og landbrugsareal er presset. Derfor er det ikke optimalt at bruge arealer, som er bedre udnyttet andetsteds, til at producere biomasse til biobrændstoffer. Desuden er biobrændstof ikke på globalt plan en god løsning for klimaet, selvom det på papiret kan bidrage til at mindske de danske udledninger. Det ved vi fra bl.a. Klimarådets beregninger.

Grøn omstilling på velfunderet grundlag

CO2-udledning anerkender som bekendt desværre ikke landegrænser, og Danmark bør tænke i løsninger, der reelt bidrager til den grønne omstilling og CO2e-reduktioner. Vi er derfor glade for at se, at Klimaministeren vil tage punktet med til forhandling og vurdere det op imod de øvrige partiers indkomne forslag.

I Foreningen af Rådgivende Ingeniører arbejder vi for, at den grønne omstilling i Danmark foretages på et velfunderet teknisk og samfundsøkonomisk grundlag, så vi bedst muligt kan nå i mål - ikke kun med 2025-målene, men også med 2030-målene. Og måske accelerere 2050-målene, som vi ser det ske i flere af vores nordiske nabolande.

Læs flere debatindlæg

Debat: Hvor der er vilje, er der en vej
Debat: Hvor der er vilje, er der en vej
Danmarks veje har brug for vores opmærksomhed. Og de har først og fremmest brug for, at nogen lægger en plan. Både for, hvordan vi får standarden på vejene op på et acceptabelt niveau og holder det i fremtiden, og for, hvordan vi får vores transportinfrastruktur til at spille sammen med vores ambitioner for den grønne omstilling. Det overskyggende problem er manglen på en samlet og bæredygtig mobilitetsplan for Danmark.