En udflytning af ingeniøruddannelsen Veje og Trafik fra Aalborg til Esbjerg kan ende med at betyde endnu færre af de ingeniører, som Danmark i højere grad kommer til at mangle i de kommende år, skriver Henrik Garver og Ulrik Ryssel Albertsen, henholdsvis adm. direktør og erhvervspolitisk chef i FRI i Altinget.
Af Henrik Garver, adm. direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI og Ulrik Ryssel Albertsen, erhvervspolitisk chef i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, Altinget d. 1. februar 2022
Danmark mangler ingeniører i stor stil. Og vi står til at mangle endnu flere, end tilfældet er i dag, hvis konkrete planer om udflytning af en af Vestdanmarks vigtigste uddannelser for ingeniører på infrastrukturområdet gennemføres.
Aalborg Universitet foreslår at udflytte ingeniøruddannelsen Veje og Trafik fra Aalborg til Esbjerg. Uddannelsen er voldsomt populær og er i øjeblikket den største uddannelsesretning på universitetets område Byggeri og Anlæg.
Det er godt, da både kommunerne, Vejdirektoratet og de danske rådgivningsvirksomheder i stor stil efterspørger kandidater inden for området.
Uddannelsens niveau på kandidatdelen findes ikke i Danmark uden for DTU, og den er derfor en vital brik i spillet om fremtidens ingeniører – især vest for Storebælt.
Derfor er det noget nær en katastrofe, når Aalborg Universitet nu stiller forslag om udflytning af ingeniøruddannelsen Veje og Trafik fra Aalborg til Esbjerg.
En udflytning på denne måde vil de facto medføre en nedlukning af uddannelsen. For det første, fordi uddannelsen helt overvejende rekrutterer studerende fra bacheloruddannelsen i Byggeri og Anlæg i Aalborg.
Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet, der leverer lærerkræfterne til uddannelsen, vurderer, at der i fremtiden ikke vil være studerende på bacheloruddannelsen, der vil vælge specialiseringen i veje og trafik, hvis de er nødt til at flytte eller pendle til Esbjerg for at få kandidatdelen. Aalborg Universitet har sideløbende en diplomlinje, der samlæser med bachelorstuderende på femte og sjette semester.
Forsvinder disse bachelorstuderende, vil der være for få studerende til at opretholde en diplomuddannelse i veje og trafik. For det andet er der en risiko for, at de ansatte i trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet i løbet af kort tid forsvinder til andre jobs.
Hvis uddannelsen i Aalborg afvikles eller bliver kraftigt reduceret ved en flytning til Esbjerg, vil deres kompetencer på Aalborg Universitet ikke længere have samme relevans. Dermed vil ikke alene uddannelsen af nye vej- og trafikingeniører lide skade, men også forskningen inden for området.
Uddannelsens niveau på kandidatdelen findes ikke i Danmark uden for DTU, og den er derfor en vital brik i spillet om fremtidens ingeniører
Det er bekymring, der deles bredt i rådgiver- og ingeniørvirksomhederne, hvor virksomheder som Cowi, Niras, Rambøll og MOE ser på emnet med stor alvor, da det spiller ind i en velkendt problematik med at skaffe kvalificeret arbejdskraft til deres kerneområder.
I sommer fik vi en infrastrukturplan, der vil betyde investeringer for mange milliarder kroner i dansk infrastruktur over de kommende år. Derfor har vi brug for flere uddannelsespladser indenfor området – ikke færre.
En bedre løsning end en udflytning med en tvivlsom effekt kunne derfor være at give området et boost i Syd- og Vestjylland ved at oprette en ny civilingeniøruddannelse i veje og trafik i Esbjerg og samtidig bevare den eksisterende i Aalborg.
Miljøet i Aalborg kan derved både bibeholdes. Samtidig kan ekspertisen herfra i etableringsfasen være med til at opbygge et nyt, lignende miljø i Esbjerg.
Erfaringerne med udflytning af uddannelser er endnu begrænset. Men der er intet, der indtil videre tyder på, at det kommer til at øge optaget. Tværtimod.
Når der i tilgift er så stærke konkrete formodninger om et frafald, som i tilfældet med Veje og Trafik, er der god grund til at opfordre Aalborg Universitet til at tænke sig om to gange, før de kaster sig ud i eksperimentet.
For eksperimentet kan ende med at betyde endnu færre af de ingeniører, som Danmark i højere og højere grad kommer til at mangle i de kommende år.