Debat: Vi har brug for et bedre beslutningsgrundlag for megaprojekter i Danmark

Af Henrik Garver, adm. direktør FRI; Dagens Byggeri den 17. maj 2023

Vi ser det desværre lidt for ofte, at store bygge- og infrastrukturprojekter i Danmark sejler. Ofte bliver skylden sendt retning af byggeriets mange forskellige virksomheder. Men det er ikke nødvendigvis helt retfærdigt Al erfaring viser, at særligt de offentlige bygherrer i Danmark får igangsat kæmpestore projekter - eksempelvis supersygehusene - på et grundlag, der er så spinkelt og uklart fra starten, at det kun kan ende galt.

I langt de fleste cases, er det åbenbart, at der helt fra starten, ikke har været afsat den nødvendige økonomi, til at gennemføre projekterne.

Resultatet er, at budgettet sprænges, at tiden bliver overskredet og at der ikke er reserver til det uforudsete. Og desværre ser vi, lidt for ofte, politiske prestigeprojekter (også i en mere lokal-kommunal kontekst) blive sat i gang ud fra devisen: Hellere komme galt afsted end ikke komme afsted!

Og det er et skidt udgangspunkt, for det fører let til konflikter og tvister, når først projektet faktisk skal realiseres.

Norge står som et godt eksempel

I Norge er der, til forskel fra Danmark, en ret høj succesrate med de offentlige projekter. 85% af de store statslige bygge- og anlægsprojekter er kommet mål under budget og inden for tidsrammen. Og hvordan kan det lade sig gøre?

Norge oplevede indtil for ca. 10 år siden store overskridelser af budgetter og tid på de store offentlige projekter. Som vi også kender det herhjemme.

Det tog man konsekvensen af ved at bygherrer og det politiske system indgik et formaliseret samarbejde med en række universiteter om bedre projekter.

Samarbejdet betyder, at de tre parter i fællesskab, ved meget store projekter, ser på, om budgetterne er realistiske ift. projektet. Hvis de ikke er realistiske, må bygherren vurdere, om projektet alligevel skal gennemføres, men ud fra nye realistiske budgetter, eller om projektet eventuelt skal gennemføres i en anden, reduceret form.

En kæmpe økonomisk fordel

Hvis vi i Danmark overvejer den samme model, så undgår vi, at optimismen overskygger fornuften.

Der skal naturligvis ligge valide analyser til grund for beslutningsprocessen, og beslutningstagerne skal benytte de erfaringer, der er høstet på tilsvarende projekter.

Nok så vigtigt, skal de politiske beslutningstagere være forberedt på, at et ønsket projekt måske så ikke alligevel kan realiseres, når først der har været et reality check.

Får vi i Danmark en model, som den der findes i Norge, hvor grundlaget for budgettet bliver lagt fast ud fra en mere realistisk model, vil en stor del af de budgetoverskridelser, vi ser i dag, kunne undgås - hvis, vel at mærke, at bygherrerne undlader at kræve ændringer, senere i processen.

Det er selvsagt en grundlæggende præmis for, at vi vil kunne gøre det bedre i fremtiden.

Et bedre beslutningsgrundlag for megaprojekter i Danmark er værd at overveje.

Læs flere debatindlæg fra FRI

Debat: Hvor der er vilje, er der en vej
Debat: Hvor der er vilje, er der en vej
Danmarks veje har brug for vores opmærksomhed. Og de har først og fremmest brug for, at nogen lægger en plan. Både for, hvordan vi får standarden på vejene op på et acceptabelt niveau og holder det i fremtiden, og for, hvordan vi får vores transportinfrastruktur til at spille sammen med vores ambitioner for den grønne omstilling. Det overskyggende problem er manglen på en samlet og bæredygtig mobilitetsplan for Danmark.
Debat: Europæisk Blue Deal – vand kan blive en styrkeposition for Europa
Debat: Europæisk Blue Deal – vand kan blive en styrkeposition for Europa
Vi har brug for en vidtgående, koordineret indsats på EU-niveau, hvis vi for alvor skal rykke på området, og sikre at vand bliver en styrkeposition for Europa, og ikke en hæmsko. Det kalder på en aftale. En europæisk Blue Deal, på linje med Green Deal. Det skriver Henrik Garver, FRI og Sue Arundale, EFCA i et debatindlæg.
Jo, der skal bygges mere nyt i store dele af verden – men med omtanke
Jo, der skal bygges mere nyt i store dele af verden – men med omtanke
Det kan forekomme at være den lette løsning at standse byggeriet for at reducere verdens CO2-udledning. Men det er at stikke hovedet i busken. I byggeriets klimakamp er det nødvendigt at udvikle og forfine sine våben, mens kampen endnu pågår, skriver en række debattører heriblandt FRI's adm. direktør Henrik Garver.
FRI: 7 anbefalinger til ambitiøse klimakrav
FRI: 7 anbefalinger til ambitiøse klimakrav
Selvom der endnu ikke er gået et år siden, klimakravene i Bygningsreglementet, BR18, trådte i kraft, er forligskredsen bag Den Nationale Strategi for Bæredygtigt Byggeri nu ved at tage stilling til de kommende krav - og her er det nødvendigt med ambitiøs lovgivning.
Debat: Eksperter, grøn pengetank og kommuner: Her er seks forslag til en akut klimapakke
Debat: Eksperter, grøn pengetank og kommuner: Her er seks forslag til en akut klimapakke
Klimaforandringernes konsekvenser for den danske infrastruktur, bygningsmasse og urbanisering forudses at blive en af samfundets største udfordringer de kommende årtier - men måske den dårligst forberedte, skriver adm. direktør i FRI, Henrik Garver, sammen med en række debattører, bl.a. Katherine Richardson og Erik Rasmussen, i en kronik i Berlingske. ”Klimaforandringerne er en af de største udfordringer, vi står over for. De vil have en betydelig indvirkning på vores infrastruktur, herunder veje, broer, energianlæg, teleinfrastruktur og andre bygninger og anlæg”, lyder det fra debattørerne, som opfordrer til, at der hurtigt træffes politiske beslutninger om en plan, der forbereder Danmark på en ny klimavirkelighed.
Debat: AB-fravigelser er en dyr fornøjelse for alle
Debat: AB-fravigelser er en dyr fornøjelse for alle
De rådgivende ingeniører oplever fortsat masser af fravigelser fra det aftalesystem (AB-systemet), som byggeriets parter i fællesskab har vedtaget. Så var de 3 års udvalgsarbejde spild af tid, spørger vicedirektør og advokat i Foreningen af Rådgivende Ingeniører.
Debat: Regeringens klima-nødplan er for snæver
Debat: Regeringens klima-nødplan er for snæver
Klimaforhandlingerne, der skal sikre, at Danmark når sit klimamål for 2025, er genåbnet. Et mål, som regeringen bl.a. vil nå ved at bruge mere biobrændstof, men det er det forkerte sted at starte, skriver FRI i et debatindlæg.
Debat: Flere tilbud er en stor økonomisk belastning for smv'er
Debat: Flere tilbud er en stor økonomisk belastning for smv'er
Færre bydende giver bedre chance for at vinde og dermed appetitten på at give et attraktivt tilbud. Og hvis kravene til tilbud gøres mindre komplekse, så vil det offentlige helt sikkert modtage endnu bedre tilbud, skriver vicedirektør og advokat i FRI, Ulla Sassarsson i Børsen.
Debat: Virksomheder mangler hjælp til grøn omstilling
Debat: Virksomheder mangler hjælp til grøn omstilling
Virksomhederne står over for en stor opgave, når de skal gå fra fossil til vedvarende energi. Staten bør stille værktøjer til rådighed. Det skriver FRI sammen med en række organisationer i en kronik i Børsen.
Debat: 9 organisationer i byggeriet - vi er klar til klimakrav
Debat: 9 organisationer i byggeriet - vi er klar til klimakrav
Lovkrav om livscyklusvurdering træder nu i kraft. Det betyder, at krav om mindre CO2-udledning for alvor kommer til at påvirke byggebranchen. FRI og otte andre brancheorganisationer er gået sammen om at fortælle det nye Folketing, regeringen og social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), at byggeriet er klar til de nye lovkrav.
Debat: Byggeriet skal finde fælles fodslag i omstillingen
Debat: Byggeriet skal finde fælles fodslag i omstillingen
Hvis de nødvendige CO2-reduktioner skal nås, skal byggeriet styrke samarbejde, kompetenceniveau og øge brug af mere bæredygtige materialer samt bæredygtighedsfremmende teknologi. Det skriver FRI i et debatindlæg i Børsen sammen med MOLIO og DI Byggeri.