Resultaterne af skolernes store landsdækkende undersøgelse Masseeksperiment 2021 viser, at indeklimaet i de danske skoler ikke er forbedret siden tidligere undersøgelser i 2009 og 2014.
Tal, der bekymrer Adm. direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, Henrik Garver:
- Det er skræmmende, men ikke overraskende at høre, hvor højt CO2-niveauet i de danske klasselokaler generelt ligger. Tallene ligner dem, vi har set i tidligere undersøgelser, så hvis man har forsøgt at løse problemet, så har det i hvert fald ikke haft nogen effekt. Og det ER en udfordring, der kan løses med den rigtige prioritering, siger Henrik Garver og uddyber:
- Bygninger og infrastruktur fylder kun ca. 5% af kommunernes totale budget, hvilket for mange nok er overraskende lidt - og det er faktisk tit også FOR lidt. Realdanias Branchevejledning for indeklima i skoler indikerer, at dårligt indeklima i klasselokalerne koster børn op imod 10% af deres indlæring. Det svarer hen over det enkelte barns totale skolegang til et helt års viden, der går tabt. Og det er en høj pris. Derfor ser vi gerne, at Regeringen og KL i forhandlingerne om kommunernes økonomi skaber en ramme uden om anlægsloftet, der giver mulighed for at sætte turbo på renoveringen af vores skoler. For det bliver for dyrt for os alle sammen, hvis vi venter med at gøre noget, siger han.
FRI har i samarbejde med Rambøll fået udarbejdet en rapport, der viser konsekvenserne af underinvesteringer i offentlige bygninger – specifikt er der kigget på folkeskoler.
Den findes sammen med FRI’s værktøj til overblik over kommunernes forbrug her