Pressekommentar: Vi skal uddanne flere ingeniører, ikke færre

Fredag d. 19. april landede aftalen om, hvor meget de danske universiteter skal skære i deres optag fra næste år.

Forligskredsen bag kandidatreformen, bestående af regeringen, SF, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Konservative, præsenterede fredag d. 19. april en ny aftale, der kortlægger, hvor meget de danske universiteter skal skære i deres optag fra næste år.

Heriblandt kom det frem, at flere universiteter med store ingeniøruddannelser skal nedjustere i optaget. AAU, AU og SDU skal alle skære med mellem 9% og 13%. DTU lander på 6,5%, og det gør indtryk på adm. direktør i FRI, Henrik Garver:

- Den nye aftale harmonerer ikke med det stigende samfundsbehov for ”quality engineering” som vi kan se, at der er – uanset om vi taler grøn omstilling, klimasikring, mobilitet eller byer og bygninger, der lever op til nye funktioner og krav. Der er en nødvendig efterspørgsel på flere og bedre løsninger, og det kræver flere dygtige ingeniører. I FRI’s netop publicerede konjunkturmåling kan vi se, at 95% af branchens virksomheder efterspørger flere ingeniører. Kort sagt, vi skal i den stik modsatte retning af det, som den politiske aftale nu lander på, fortæller han.

Da FRI lavede den forrige konjunkturmåling i oktober 2023, var det 73% af virksomhederne, der efterspurgte flere ingeniører, så der er forekommet en markant stigning det sidste halve år. Alle prognoser peger på, at vi kommer til at stå med en stor ingeniørmangel i fremtiden, hvilket Henrik Garver ser bekymret på:

- Uddannelsesområdet er en af de knapper, som vi kan skrue på for at afhjælpe problemet. Derfor nytter det ikke noget at skære i optaget, for vi risikerer at stå og mangle de dygtige unge mennesker, der skal løse samfundets udfordringer på et væld af helt centrale områder. Vi skal uddanne flere ingeniører, ikke færre, forklarer Henrik Garver.

Læs mere om aftalen her

Pressekontakt:

Morten Vendt
Kommunikationskonsulent
PR, Kommunikation og Storytelling
E:  mv@frinet.dk
T:  +45 35 25 37 37
D: +45 35 25 37 47

Læs flere pressemeddelelser

Pressemeddelelse: Danske rådgivere oplever et vækstlag i vækst
Pressemeddelelse: Danske rådgivere oplever et vækstlag i vækst
For femte år i træk oplever FRI's danske rådgiver- og ingeniørvirksomheder vækst i antallet af medarbejdere. Men hvor det i tidligere år især har været de største virksomheder i branchen, der oplevede den mest markante fremgang, er det i år i vækstlaget af de næststørste virksomheder, vi ser den største udvikling. Det viser helt nye tal fra FRI’s seneste medarbejderstatistik.
FRI Pressekommentar: Aftale om ungdomsuddannelser efterlader bekymring og store spørgsmål
FRI Pressekommentar: Aftale om ungdomsuddannelser efterlader bekymring og store spørgsmål
Regeringen har, sammen med SF og DF, landet en aftale om en ny gymnasiereform, der blandt andet sløjfer HF og kommunernes 10. klasser, hæver karakterkravet til det almene gymnasium og indfører en helt ny toårig praktisk ungdomsuddannelse, EPX. I Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, bliver aftalen modtaget med blandede følelser af Erhvervspolitisk chef, Ulrik Ryssel Albertsen
Pressemeddelelse: Ny branchevejledning for Jordhåndtering
Pressemeddelelse: Ny branchevejledning for Jordhåndtering
FRI ønsker at øge fokus på, hvordan vi i Danmark arbejder med jordhåndtering. Vi ønsker også at forbedre måden, vi gør det på. Derfor har FRI udarbejdet et udkast til en ny branchevejledning for jordhåndteringsområdet. Vejledningen er udviklet med henblik på at sikre en ensartet og høj kvalitet i håndteringen af jord i forbindelse med bygge- og anlægsprojekter.
Pressekommentar: Ny tillægsaftale er en klar forbedring af universitetsreformen
Pressekommentar: Ny tillægsaftale er en klar forbedring af universitetsreformen
Den nye tillægsaftale til universitetsreformen, der grundlæggende forandrer kandidatuddannelserne i Danmark, indeholder en række forbedringer omkring erhvervskandidatuddannelser, så reformen nu bliver et reelt fundament for at styrke uddannelserne inden for STEM-fagene (Science, Technology, Engineering, Mathematics).